The Story of Qarun

Falak

Falak

Super Star Pakistani
I Love Reading
15
 
Messages
11,349
Reaction score
19,975
Points
1,236
lerZk9UvTp4mlJw9A7_4jvDDlEzxBp1x3mc2Mp__zllu0r9JZdXXkBKg0cyvATrdkXh16zb1k&_nc_ht=scontent-lhr8-1.jpg



قارون حضرت موسیٰ علیہ السلام کے چچا ''یصہر'' کا بیٹا تھا۔ بہت ہی شکیل اور خوبصورت آدمی تھا۔ اسی لئے لوگ اُس کے حسن و جمال سے متاثر ہو کر اُس کو ''منور''کہا کرتے تھے۔ اس کے ساتھ ساتھ اُس میں یہ کمال بھی تھا کہ وہ بنی اسرائیل میں ''توراۃ'' کا بہت بڑا عالم، اور بہت ہی ملنسار و بااخلاق انسان تھا۔ اور لوگ اُس کا بہت ہی ادب و احترام کرتے تھے۔

لیکن بے شمار دولت اُس کے ہاتھ میں آتے ہی اُس کے حالات میں ایک دم تغیر پیدا ہو گیا اور

سامری کی طرح منافق ہو کر حضرت موسیٰ علیہ السلام کا بہت بڑا دشمن ہو گیا اور اعلیٰ درجے کا متکبر اور مغرور ہو گیا۔ جب زکوٰۃ کا حکم نازل ہوا تو اُس نے حضرت موسیٰ علیہ السلام کے روبرو یہ عہد کیا کہ وہ اپنے تمام مالوں میں سے ہزارہواں حصہ زکوٰۃ نکالے گا مگر جب اُس نے مالوں کا حساب لگایا تو ایک بہت بڑی رقم زکوٰۃکی نکلی۔ یہ دیکھ کر اس پر ایک دم حرص و بخل کا بھوت سوار ہو گیا اور نہ صرف زکوٰۃ کا منکر ہو گیا بلکہ عام طور پر بنی اسرائیل کو بہکانے لگا کہ حضرت موسیٰ علیہ السلام اس بہانے تمہارے مالوں کو لے لینا چاہتے ہیں۔ یہاں تک کہ حضرت موسیٰ علیہ السلام سے لوگوں کو برگشتہ کرنے کے لئے اُس خبیث نے یہ گندی اور گھناؤنی چال چلی کہ ایک عورت کو بہت زیادہ مال و دولت دے کر آمادہ کرلیا کہ وہ آپ پر بدکاری کا الزام لگائے۔

چنانچہ عین اُس وقت جب کہ حضرت موسیٰ علیہ السلام وعظ فرما رہے تھے۔ قارون نے آپ کو ٹوکا کہ فلانی عورت سے آپ نے بدکاری کی ہے۔ حضرت موسیٰ علیہ السلام نے فرمایا کہ اُس عورت کو میرے سامنے لاؤ۔ چنانچہ وہ عورت بلائی گئی تو حضرت موسیٰ علیہ السلام نے فرمایا کہ اے عورت! اُس اللہ کی قسم! جس نے بنی اسرائیل کے لئے دریا کو پھاڑ دیا۔ اور عافیت و سلامتی کے ساتھ دریا کے پار کرا کر فرعون سے نجات دی۔ سچ سچ کہہ دے کہ واقعہ کیا ہے؟ حضرت موسیٰ علیہ السلام کے جلال سے عورت سہم کر کانپنے لگی اور اس نے مجمع ِ عام میں صاف صاف کہہ دیا کہ اے اللہ عزوجل کے نبی! مجھ کو قارون نے کثیر دولت دے کر آپ پر بہتان لگانے کے لئے آمادہ کیا ہے۔ اُس وقت حضرت موسیٰ علیہ السلام آبدیدہ ہو کر سجدہ شکر میں گرپڑے اور بحالتِ سجدہ آپ نے یہ دعا مانگی کہ یا اللہ! قارون پر اپنا قہر و غضب نازل فرما دے۔ پھر آپ نے مجمع سے فرمایا کہ جو قارون کا ساتھی ہو وہ قارون کے ساتھ ٹھہرا رہے اور جو میرا ساتھی ہو وہ قارون سے جدا ہو جائے۔ چنانچہ دو خبیثوں کے سوا تمام بنی اسرائیل قارون سے الگ ہوگئے۔

پھر حضرت موسیٰ علیہ السلام نے زمین کو حکم دیا کہ اے زمین!تو اس کو پکڑ لے تو قارون ایک دم گھٹنوں تک زمین میں دھنس گیا پھر آپ نے دوبارہ زمین سے یہی فرمایا تو وہ کمر تک زمین میں دھنس گیا۔ یہ دیکھ کر قارون رونے اور بلبلانے لگا اور قرابت و رشتہ داری کا واسطہ دینے لگا مگر آپ نے کوئی التفات نہ فرمایا۔ یہاں تک کہ وہ بالکل زمین میں دھنس گیا۔ دو منحوس آدمی جو قارون کے ساتھی ہوئے تھے، لوگوں سے کہنے لگے کہ حضرت موسیٰ علیہ السلام نے قارون کو اس لئے دھنسا دیا ہے تاکہ قارون کے مکان اور اُس کے خزانوں پر خود قبضہ کرلیں۔ تو آپ نے اللہ تعالیٰ سے دعا مانگی کہ قارون کا مکان اور خزانہ بھی زمین میں دھنس جائے۔چنانچہ قارون کا مکان جو سونے کا تھا اور اس کا سارا خزانہ، سبھی زمین میں دھنس گیا۔
واللہ تعالیٰ اعلم و رسولہ اعلم

(تفسیرِ صاوی، ج۴، ص۱۵۴۶۔۱۵۴۷،پ۲۰، القصص:۸۱)

قارون کا خزانہ:۔اس کو قرآن کی زبان سے سنئے۔ اللہ تعالیٰ کا ارشاد ہے کہ ہم نے قارون کو اتنے خزانے دیئے تھے کہ اُن خزانوں کی کنجیاں ایک مضبوط اور طاقت ور جماعت بمشکل اٹھا سکتی تھی۔

قرآن مجید میں ہے:۔

اِنَّ قَارُوۡنَ کَانَ مِنۡ قَوْمِ مُوۡسٰی فَبَغٰی عَلَیۡہِمْ ۪ وَ اٰتَیۡنٰہُ مِنَ الْکُنُوۡزِ مَاۤ اِنَّ مَفَاتِحَہٗ لَتَنُوۡٓاُ بِالْعُصْبَۃِ اُولِی الْقُوَّۃِ ٭

ترجمہ:۔بیشک قارون موسیٰ کی قوم سے تھا پھر اس نے ان پر زیادتی کی اور ہم نے اس کو اتنے خزانے دیئے جن کی کنجیاں ایک زور آور جماعت پر بھاری تھیں۔(پ20،القصص:76)

حضرت موسٰی علیہ السلام کی نصیحت:۔حضرت موسیٰ علیہ السلام نے قارون کو جو نصیحت فرمائی وہ یہ ہے کہ جس کو قرآن مجید نے بیان فرمایا ہے۔ اسی خیر خواہی والی نصیحت کو سن کر قارون حضرت موسیٰ علیہ السلام کا دشمن ہو گیا۔ غور کیجئے کہ کتنی مخلصانہ اور کس قدر پیاری نصیحت ہے جو حضرت موسیٰ علیہ السلام کے ساتھ ساتھ ساری قوم قارون کو سناتی رہی کہ:

اِذْ قَالَ لَہٗ قَوْمُہٗ لَا تَفْرَحْ اِنَّ اللہَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِیۡنَ ﴿76﴾وَ ابْتَغِ فِیۡمَاۤ اٰتٰىکَ اللہُ الدَّارَ الْاٰخِرَۃَ وَ لَا تَنۡسَ نَصِیۡبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ اَحْسِنۡ کَمَاۤ اَحْسَنَ اللہُ اِلَیۡکَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْاَرْضِ ؕ

ترجمہ:۔جب اس سے اس کی قوم نے کہا اترا نہیں بیشک اللہ اترانے والوں کو دوست نہیں رکھتا اور جو مال تجھے اللہ نے دیا ہے اس سے آخرت کا گھر طلب کر اور دنیا میں اپنا حصہ نہ بھول اور احسان کر جیساا للہ نے تجھ پر احسان کیا اور زمین میں فساد نہ چاہ۔(پ20،القصص:76،77)

قارون نے اپنے مال کے گھمنڈ میں اس مخلصانہ نصیحت کو ٹھکرا دیا اور خوب بن سنور کر تکبر اور غرور سے اتراتا ہوا قوم کے سامنے آیا اور حضرت موسیٰ علیہ السلام کی بدگوئی اور ایذاء رسانی کرنے لگا۔ اس کا نتیجہ کیا ہوا؟
اس کو قرآن کی زبان سے سنئے اور خدا کی اس قاہرانہ گرفت پر خوف ِ الٰہی سے تھرّاتے رہیے۔ اللہ اکبر۔
قارون زمین میں دھنس گیا:۔ فَخَسَفْنَا بِہٖ وَ بِدَارِہِ الْاَرْضَ ۟ فَمَا کَانَ لَہٗ مِنۡ فِئَۃٍ یَّنۡصُرُوۡنَہٗ مِنۡ دُوۡنِ اللہِ ٭ وَ مَا کَانَ مِنَ المُنۡتَصِرِیۡنَ ﴿81﴾

ترجمہ :۔تو ہم نے اسے اور اس کے گھر کو زمین میں دھنسا دیا تو اس کے پاس کوئی جماعت نہ تھی کہ اللہ سے بچانے میں اس کی مدد کرتی اور نہ وہ بدلہ لے سکا۔ ( پ20،القصص:81)

ہمیں اس واقعہ سے یہ درسِ ہدایت ملتا ہے کہ اگر اللہ تعالیٰ مال و دولت عطا فرمائے تو اس فرض کو لازم جانے کہ اپنے اموال کی زکوٰۃ ادا کرتا رہے اور ہرگز ہرگز اپنے مال و دولت پر غرور اور گھمنڈ کر کے نہ اترائے۔ کیونکہ اللہ تعالیٰ ہی دولت دیتا ہے اور جب وہ چاہتا ہے پل بھر میں دولت چھین بھی لیتا ہے۔ ہر وقت اس کا دھیان رکھتے ہوئے تواضع اور انکساری کی عادت رکھے اور ہرگز ہرگز کبھی انبیاء و اولیاء و صالحین کی ایذاء رسانی و بدگوئی نہ کرے کہ ان مقبولانِ بارگاہِ الٰہی کی دعا اور بددعا سے وہ ہوجایا کرتا ہے جس کا لوگ تصور اور خیال بھی نہیں کرسکتے۔



His answer to this good advice of his people was nothing but: “All these riches have been given to me only because of the knowledge I possess!” In other words, “I do not need what you have said or referred to, as Allah only gave me this for He knew that I deserve it. Also, if He did not love me, He would not grant or give me this!”

However, Allah the Almighty rejected his statement saying: Does he not know that Allah destroyed before him generations because of their sins and bad deeds and they were stronger than Qarun and they had more riches and children than him. So, if what he said was true, We would not punish anyone of those who had more riches than him and his wealth and riches would not be a proof of Our love or care for him.

Allah Ta`ala says: So he went forth before his people showing himself off with all his wealth and riches. Many interpreters mention that he went forth before his people in great luxuries (servants, clothes and riding animals). When those who were desirous of the life of the world saw him, they wished to have the same and thought to themselves "what a great fortune he has!"

When their statement reached the ears of the godly righteous men they said to them: Woe to you! The Reward of Allah is better for those who believe and do righteous good deeds, i.e. the Reward of Allah in the Hereafter is better and higher than this.

Ibn Abbas said (radhiAllahu anhu) that Qarun gave an evil woman a sum of money to accuse Musa (alayhis salam) of doing evil actions while he was in front of his people. It is said that she did it and consequently, Musa (alayhis salam) fell into sajdah and sought Allah’s help and then said to her: By Allah! Tell me, who hired you to do this?

She said: It was Qarun who hired me to do that. Then, she asked Allah's Forgiveness and repented to Him. Upon that, Musa (alayhis salam) cursed Qarun. Allah the Almighty revealed to him that He has subjugated the earth to obey him. Musa (alayhis salam) commanded the earth to swallow up Qarun and his mansion saying: “O earth! Take them! And it took them to their feet. Then again he said: Take them! And it took them to their knees. Then again he said: Take them! And it took them to their shoulders. Then again he said: O earth! Bring their riches and treasures! They were brought till they saw them, then Musa (Peace be upon him) pointed with his hand and they also sank into the earth.

Allah Ta`ala says: So, We caused the earth to swallow him up and his mansion. Then, he had no group or party to help him against Allah, nor was he one of those who could save themselves.

Imam Bukhari narrates the Prophet (sallallahu alayhi wa sallam) said: "While a man was walking, wearing a two-piece garment and proud of himself (showing-off) with his hair well-combed, suddenly Allah made him sink into the earth and he will go on sinking into it till the Day of Resurrection. " (Sahih Bukhari)

It was narrated from Qatadah that he said: "They would sink into the earth till the Day of Resurrection." Ibn Abbas (radhiAllahu anhu) said: "They sank into the earth till they reached the the lowest portion of the earth."

When the people saw what happened to Qarun and his treasures of sinking into the earth and complete destruction, those who had desired for money and position like his position the day before, felt bad and thanked Allah Ta`ala and they said: “Had it not been that Allah was kind to us, He could have caused the earth to swallow us
up (also)! Know you not that the disbelievers will never be successful?
Then, Allah the Almighty informs us that {That home of the Hereafter}, i.e. Paradise is prepared only for those {who rebel not against the truth with pride and oppression in the land nor do mischief by committing crimes} and then He says: {And the good end is for the Muttaqun (the pious and righteous persons)}.

Imam Ahmad, in his Musnad, reported that once the Prophet (alayhis salam) remembered the prayer and said: "He who observes it regularly and properly, it will be light, evidence and salvation for him on the Day of Judgment. And, he who does not observe it regularly and properly, there will neither be -for him -light, nor evidence, nor salvation. And, on the Day of Resurrection, he will be (gathered) with Qarun, Fir`aun , Haman and Ubaiy Ibn Khalaf".

Allah Ta`ala says:

Verily, Qarun was of Musa's people, but he behaved arrogantly towards them. And We gave him so much treasures and wealth, that the keys would have been difficult to carry by even a group of strong men.

Remember when his people said to him: "Do not become arrogant (with riches, being ungrateful to Allah). Verily Allah likes not those who are arrogant (with riches, being ungrateful to Allah). But seek with that (wealth) which Allah has bestowed on you, the home of the Hereafter, and forget not your portion of lawful enjoyment in this world,' and do good as Allah has been good to you, and seek not mischief in the land. Verily, Allah likes not the Mufsidun (those who commit great crimes and sins, oppressors, tyrants, mischief-makers, corrupters)."

He answered: "This has been given to me only because of the knowledge I possess."
Did he not know that Allah had destroyed before him generations, men who were stronger than him in might and greater in the amount (of riches) they had collected? But the Mujrimun (criminals, disbelievers, polytheists, sinners) will not be questioned of their sins (because Allah knows them well, so they will be punished without being called to account).
So he went forth before his people in his pomp. Those who were desirous of the life of the world, said: "Ah, would that we had the like of what Qarun has been given! Verily he is the owner of a great fortune."

But those who had been given (religious) knowledge said: "Woe to you! The Reward of Allah (in the Hereafter) is better for those who believe and do righteous good deeds, and this none shall attain except those who are patient in following the truth.

So We caused the earth to swallow him and his dwelling place. Then he had no group or party to help him against Allah, nor was he one of those who could save themselves. And those who had desired (for a position like) his position the day before, began to say: "Don’t you know that it is Allah Who increases provision or restricts it to whomsoever He pleases of His slaves. Had it not been that Allah was Gracious to us, He could have caused the earth to swallow us up also! Don’t you know that the disbelievers will never be successful?"

That home of the Hereafter (i.e. Paradise), We shall grant it to those who do not go against the truth with pride and oppression in the land nor do mischief by committing crimes. And the good end is for the pious and righteous persons. (Surah Qasas; 76-83)


@Recently Active Users
 

Back
Top